vandertorren_logo_2023 zwart

In the picture : Marc van Leeuwen

Door mijn werkzaamheden als fotograaf heb ik vele inspirerende ontmoetingen.
In mijn column 'in the picture' geef ik een kijkje in de keuken bij verschillende collega-ondernemers.

Een gesprek met directeur Marc van Leeuwen van L&N. Specialisten in kantoorartikelen, kantoorinrichting en printing solutions.

 

Je bent begonnen met cold canvassen?
Inderdaad. Dat was een heel zwaar begin. Dan moest je een industrieterrein op met een gids onder je arm. En dan jezelf voor-stellen en vragen of mensen tijd hadden. Enorm bikkelen en vervolgens slechts kleine ordertjes binnenhalen. Na een jaar dacht ik, dit is niks voor mij. Toch heb ik doorgezet en nu bestaan we met L&N al weer bijna 15 jaar.

 

Waarom heb je indertijd toch doorgezet?
Omdat ik dacht, ik kan het wél. Ik geloofde ook in onze invalshoek. Distributie-centra maakten het mogelijk zonder investeringen te werken en we konden prijstechnisch ook nog eens veel lager leveren dan concurrenten. M’n gedachte-gang was dat als we rechtstreeks van fabrikant aan de eindgebruiker leveren, we een slag kunnen maken en ons kunnen richten op service en communicatie. Toen was het ook heel bijzonder om de volgende dag uit te kunnen leveren. Nu is dat een standaard iets.

 

Langzaam uit gaan breiden?
Wat we elke keer hebben gedaan, is reageren op de vraag van klanten. Die kochten bijvoorbeeld een printer en vroegen vervolgens of we diezelfde printer ook niet in onderhoud konden nemen.
De geboorte van ons storingsteam.

 

Visie?
We hebben de online bestelmogelijkheid perfect op orde. De toegevoegde waarde nu is service. Dus en-en bieden. Naast online service, ook de service van ons team bieden. Als er een vraag, probleem of idee is, dan moet je met één telefoontje ter plaatse kunnen zijn. Meer met die klant bezig zijn.

 

Moeilijke tijden?
Dat verschilt enorm. Via onze website worden producten met een lage prijs besteld. Offertes van grote projecten blijven wat langer liggen. Mensen willen wel, maar je kunt maar één keer je geld uitgeven. En gelukkig gaan veel projecten door. Boven-dien hebben we drie productgroepen. Bij wijze van spreke blijft iedereen wel een pen en een stukje papier nodig hebben.

 

Waar red je het dan op?
Geen voorraad nemen maar wel flexibel zijn. Dus geen eigen dure luxe showroom, maar bijvoorbeeld een sample bij de klant op zicht zetten.

 

En nog meer besparingen?
Wel goed opletten met uitgaven. Ja, in De Telegraaf stond dat mensen niet willen betalen voor duurzaamheid. Daar geloof ik niets van. Mensen willen daar wèl voor betalen. Sterker nog, veelal zijn klanten minder kwijt én hebben een duurzaam product. Neem onze tonercartridge. Daar kan 40 tot 50% mee worden bespaard. Op het gebied van kwaliteit verlies je niets, milieutechnisch is het super en ook scheelt het in de portemonnaie.

 

Je bent je binnen L&N aan het specialiseren?
De laatste 2 jaar ben ik volop met kantoor- en projectinrichting bezig. De kantoorartikelen en de printerdivisie hebben we op orde. Steeds vaker kregen we de vraag of we totaalleverancier konden zijn. Bijvoor beeld levering van bureaustoelen. En dan nog een stap verder, de totale kantoorinrichting.

 

Van accountmanager naar creatief?
Daar zit emotie en gevoel. Je ziet altijd resultaat. Iemand vraagt een zwart stoeltje, maar bestelt uiteindelijk na advies een knalkleur.

 

Is die richting ook je droom?
Je ziet gewoon dat op dit moment kantoren huiselijker moeten worden. Daar worden medewerkers trouwens productiever van. Maar inderdaad vind ik het een fantastisch specialisme.

 

Wat onderscheidt jou van de Ikea’s in deze wereld?
Ik heb zo’n breed scala dat ik andere producten naar voren kan schuiven dan waar de klant aan dacht. Natuurlijk kan ik ook een budgetbureau met een eenvoudig vierpootje leveren. Maar bijvoorbeeld dan weer wel leverbaar in meer kleuren. Ook mijn adviezen zijn veel meer toegespitst. Een bureaustoel kan ik in vierhonderd ver-schillende kleuren leveren, zonder meer-prijs. Een ander onderscheid is de planning. De inzet van montageteams en leve-ringen worden allemaal door ons gepland. En uit de praktijk weet ik dat dat bij de ketens niet altijd soepel gaat en bij ons wel. Dus onze meerwaarde is flexibiliteit, gevoel, de mensen achter het product.

 

Je advies gaat verder?
Zitpositie is heel belangrijk. Welke hoogte moet je zitten. We stellen ook de werkplek in. Ieder persoon is anders, dus we bieden een advies op maat.

 

Heel persoonlijk dus?
Ja, indien nodig. Waar mogelijk zet ik zelfs het liefste medeondernemers hier uit de regio in, bijvoorbeeld voor de montage. Je moet elkaar als ondernemers hier in de regio steunen. Dat zie ik te weinig gebeuren. Terwijl dat qua communicatie voor mij en voor de klant heel makkelijk kan zijn.

 

Voorbeeld van een project?
We hebben een heel mooi project gedaan voor IJmond Werkt! (een samenwerkingsverband tussen de gemeenten Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest, Velsen en de Meergroep; red.) Daar hebben we tien weken gekregen voor stoffering, elektriciteit, schilderwerk en meubilair. Alles in samenwerking met een architect. Prachtig was dat! Onder sterke tijdsdruk is het allemaal gelukt! Zeker ook door het goede contact met facilitaire zaken.

 

Hoe laat je je op interieurgebied inspireren?
Ik kijk veel naar ontwerpers die actief zijn in binnenhuis architectuur. Het thuis-gevoel naar kantoor brengen. Veel kijken naar kleur en naar stoffen. Ik had laatst een internationale beurs, daar vind ik ook veel inspiratie. Soms tref ik dan een product en zie ik ter plekke een toepassing voor een bepaalde klant.

 

Het leukste moment is?
Bij inrichting ligt m’n hart. Je zit altijd bij de klant te sparren. Mensen geven je inspiratie en naar aanleiding van een brainstorm een mooi idee neerleggen is fantastisch. De mooiste opdrachten zijn een totaal pakket leveren binnen een vooraf gesteld budget. Dat de klant zegt: “Dit is wat ik bedoelde, wat super.”

 

Wat houdt de drive?
De snelheid van de vernieuwingen. Bij elke oplevering zie ik het letterlijk resultaat van wat ik in eerste instantie op tekening heb bedacht. Dat gebruik, de toepassing zien, is fantastisch!

wist je dat…

•  stoffering van moderne bureaustoelen van petflessen kan worden gemaakt?
•  er volgens Nen1824 slechts 4 m2 werkplek nodig is per medewerker?
•  meer beplanting op kantoor prestatieverhogend en stressverlagend werkt?
•   je papier niet meer dan 7x kunt dubbelvouwen? (je zou denken dat als je een HEEL groot en dun stuk papier neemt, dat je dan langer door zou moeten kunnen vouwen. Dat is een team inderdaad een keer gelukt, ze wisten het stuk papier 8x dubbel te vouwen. Echter, was dit papier zo groot als een voetbalveld…)

Deel